Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer

Ga terug   HCC!forums > Multimedia > Digivideo

Mededelingen

Digivideo Digitale video
– software – hardware – bewerking - overige - etc.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 feb 10, 10:54
Erwin Erwin is offline
Actief HCC-lid

Standaard Magix (AVCHD bewerking)

Voor het maken van vakantiefilms gebruik ik reeds jaren Magix en heb onlangs een upgrade naar Video deLuxe15 Plus genomen. Tevens pas een nieuwe camera gekocht (Panasonic HDC-TM300) met AVCHD.
Nu blijkt mijn PC niet meer te volstaan, zo lijkt het, Magix beveelt qua configuratie ook minimaal aan : Intel Core 2 Quad-processor met 2,66 GHz, 3 GB werkgeheugen en ATI Radeon HD 3000-serie en hoger met 512 MB Vram. Daar voldoen mijn huidige PC niet aan.
1. Verklaart dit nu ook dat ik bij filmbewerking haperend/schokkend beeld zag en bij een poging te branden er steeds een foutmelding kwam bij het renderen van de menu's?
2. Welk advies kunnen Magix -gebruikers mij geven bij de aanschaf van een nieuwe PC, waar moet ik zeker op letten wil ik zonder problemen weer met plezier met het bewerken van films aan de slag kunnen?
Dus met een vlotte inlaattijd, werksnelheid en probleemloos branden van het eindresultaat)
3. ATI Radeon HD 3000-serie en hoger met 512 MB Vram. Waar staat dit voor?
4. Moet ik ook nog rekening houden met de (kwaliteit van de) videokaart die in de PC verwerkt zit?
5. Is het, na de aanschaf van een PC die aan de gestelde eisen voldoet, desondanks raadzaam bij het bewerken van films (totale filmtijd ruwe film ongeveer 3-4 uur) te werken met een externe harde schijf? Zo ja, wat zou u hierbij advisreren qua GB?

Bij voorbaat dank voor het advies.
Erwin
Met citaat reageren
Oud 28 feb 10, 18:45
Jan Bakker Jan Bakker is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: Magix (AVCHD bewerking)

Ik ben geen Magix-gebruiker, maar kan je misschien vast een stukje op weg helpen.

Magix kan AVCHD-bestanden, dat zijn dus MPEG-4 AVC/H.264-bestanden voor wat betreft het videogedeelte, rechtstreeks bewerken. Dat is een zware klus en stelt dus eisen aan de computer. Als je onder de minimum-eisen zit kan dat allerlei fouten met zich meebrengen. Het eerste wat je zult merken met een computer die onder de grens presteert is traagheid en dus lange wachttijden.

Als je een nieuwe computer gaat kopen is natuurlijk de vraag wat je daaraan wilt uitgeven. (Je kunt ook kijken wat je nu voor pc hebt en of je die kunt upgraden)
Uit de aanbevelingen van Magix die je noemt leid ik af:
  1. Je moet minimaal een Intel Core 2 Quad-processor hebben op 266 GHz. Dit zijn dus processoren met 4 kernen.
    • Je kunt kiezen voor een "echte" Core 2 Quad. Die moet op een socket 775 moederbord, dat ddr2 geheugen gebruikt. Hiermee is (vooral door de goedkope moederborden die beschikbaar zijn) waarschijnlijk de voordeligste oplossing te creëren.
    • Je koopt een Core I5-750 of een core I7-860. Die hebben een socket 1156 moederbord nodig. Ze zijn nieuwer dan de Core 2 Quad-serie en schijnen beter te presteren. De moederborden zijn wat duurder en gebruiken ddr3-geheugen (in paren van twee). Deze oplossing is wat duurder, maar waarschijnlijk beter "toekomstgericht".
    • Tenslotte is er een dure mogelijkheid van een Core I7 op een socket 1366 moederbord. Dit moederbord gebruikt ok ddr3-geheugen maar in groepen van drie. De duurste oplossing.
  2. ATI Radeon HD 3000-serie en hoger met 512 MB Vram. (Hiebij zal ik meteen je vierde vraag beantwoorden: dit ís de videokaart)
    • Bij moderne videokaarten kan de grafische processor (op de videokaart) ingezet worden bij het encoderen en decoderen van video. Dat ontlast de processor van de computer. Omdat ze specifiek op ATI-kaarten wijzen gebruikt Magix kennelijk de mogelijkheden van deze vidoekaarten en wil tenminste een exemplaar uit de 3000-serie. Ati heeft inmiddels al een aantal kaarten in de 5000-serie uitgebracht (en de 4000 bestaat ook). Vram staat voor video-ram, het videogeheugen dat op de kaart zit.
  3. Een externe schijf biedt geen voordelen boven een ingebouwde schijf. Soms zelfs het tegendeel: als de schijf via usb aangesloten wordt kan de computer er niet zo snel mee communiceren als met een ingebouwde schijf. Schijfruimte is goedkoop geworden. Voor ca €80,- koop je al een schijf van een TB. Ik heb niet zoveel zicht op de omvang van AVCHD-bestanden, maar kan me voorstellen dat veel ruimte prettig is, ook voor tijdelijke bestanden.
  4. De genoemde 3GB geheugen zul je op een nieuwe pc al gauw aantreffen. Op 1156-moederborden worden de geheugenmodules in paren gebruikt. Dan wordt het meestal 4 GB. Bedenk wel dat de 32-bit versies windows slechts ruim 3 GB kunnen zien. Bij een nieuwe computer zul je mogelijk overstappen op windows 7. Je kunt dan overwegen de 64-bits versie te gaan gebruiken. Die kan wel meer geheugen adresseren. Videobewerking is gebaat bij een ruim geheugen. Let er op dat je dit eventueel kunt uitbreiden.
Met citaat reageren
Oud 3 mrt 10, 21:54
olieheer olieheer is offline
Actief HCC-lid

Ik gebruik Magix 16 premium voor AVCHD video in combinatie met een I5 processor en 4 GB DDR-3 RAM en een ATI HD Radeon 4650 1 GB videokaart. Dat werkt heel behoorlijk. Al heb je bij het afspelen op de tijdlijn altijd vlak voor het eind van de scene een hapering in het beeld, daar valt echter goed mee te leven. AVCHD bestanden zijn niet idioot groot, voor een video in 1440 bij 1080 van 28 min ben ik ca. 3,5 GB kwijt.

Hoofdzakelijk gebruik echter Sony Vegas Movie Studio 9. Dat werkt volkomen soepel en na enkele aanpassingen in het register kan het ook met grotere bestanden en langere videos goed overweg.
Met citaat reageren
Oud 13 mrt 10, 09:39
Erwin Erwin is offline
Actief HCC-lid

Dank je wel voor de uitgebreide informatie. Goede aanwijzingen voor de aanschaf van een nieuwe PC. Daar ga ik mee aan de slag.
Thanks,
Erwin
Met citaat reageren
Oud 13 mrt 10, 09:57
Erwin Erwin is offline
Actief HCC-lid

Dank voor uw reactie.
Begrijp ik hieruit dat er altijd een hapering op de tijdlijn te zien is? En dit uiteindelijk allerlei overgangen bemoeilijkt? Of merkt je daar in de afgemonteerde versie niet van?

En wat zijn de consequenties voor het maken van een langere film...over het algemeen benut ik de videobewerking om na een reis meerdere uren film in te lezen en te verwerken tot een film van tussen de 45-60 minuten.
Met citaat reageren
Oud 18 mrt 10, 18:47
olieheer olieheer is offline
Actief HCC-lid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwin Bekijk bericht
Dank voor uw reactie.
Begrijp ik hieruit dat er altijd een hapering op de tijdlijn te zien is? En dit uiteindelijk allerlei overgangen bemoeilijkt? Of merkt je daar in de afgemonteerde versie niet van?

En wat zijn de consequenties voor het maken van een langere film...over het algemeen benut ik de videobewerking om na een reis meerdere uren film in te lezen en te verwerken tot een film van tussen de 45-60 minuten.
Je ziet de hapering alleen op de tijdlijn, in de uiteindelijk gerendeerde versie zie je daar niets van.
Ik verwacht geen problemen bij een langere film.
Met citaat reageren
Oud 19 mrt 10, 17:34
jans jans is offline
Actief HCC-lid

Ik ben al jarenlang Magix gebruiker en met tevredenheid. Net als bij Erwin kom ik problemen tegen bij de overgang naar HD. Ik heb dezelfde camera en die is prima! Editen van de beelden levert veel problemen op met je oude PC (ik heb een core 2 duo 6400, 2,1 Ghz, nu 3 jaar oud en wist dat ik moest upgraden). De vraag is echter waarnaar. Er zijn hier al veel adviezen gegeven die naar mijn mening allemaal juist zijn. Vanuit mijn ervaringen wil ik er nog een paar aan toevoegen.
Als je bij Magix16 naar het processorgebruik kijkt zie ik bij mij duidelijke verschillen naar wat het programma zelf als processorgebruik opgeeft en win XP aangeeft in het taakbeheer als je dat opstart. Magix geeft een twee keer zo hoge belasting aan als windows, het lijkt erop dat maar de activiteiten van 1 kern gemeten worden. Ook op andere punten in het programma en bij testen komt men soms tot de conclusie dat de multikern ondersteuning voor AVCHD veel beter is dan voor andere programma delen. Naar mijn mening wordt er te weinig tijd en moeite (=geld) gestoken in het herprogrammeren van al bestaande programmaonderdelen om de ondersteuning van multikern te verbeteren. Ik zelf zie soms in de tijdlijn het programma haperen terwijl de processorbelasting bij 30% ligt. Dat haperen komt overigens niet op je film (zoals al elders vermeld) maar is wel hinderlijk want tijdens de beeldsprongen kun je fouten in de film missen.
Vanwege het voorkomen van enkel kern gedeelten Magix denk ik dat je met een i5-750 wel eens betere resultaten kunt krijgen dan met een i7-680, omdat de i5 een wat sterkere booster functie heeft als er maar 1 kern werkt.

Op de fora van Magix lees je trouwens dat met bijna dezelfde hardware sommige mensen klagen over het stoten van de tijdlijn en andere niet. Harde schijven (snel en twee stuks minimaal) spelen hier ook een rol, en natuurlijk de aanwezigheid van andere programma's die in de achtergrond draaien.
Aanbevolen verder 4 GB geheugen en win7-64, als je toch aan het vernieuwen bent. Het stoten in de tijdlijn bij beeldovergangen ligt overigens aan het feit dat er dan een nieuwe file geopend moet worden en dat kost tijd. (AVCHD cameras zetten elke scene in een eigen file, in tegenstelling bv DV cameras.) Voor een vlot vertoning speelt natuurlijk ook de bufferruimte een rol. Jammer genoeg geven de programmaleveranciers hier geen enkele informatie over. Je moet afgaan op eigen ervaringen en de weinige goede programma testen.
Er is overigens ook een uitgebreide discussie geweest op het Duitse-Magix forum over het gebruik van video kaarten. Video kaarten zijn voor spellen van veel meer belang dan voor video editing en ook hier is het lastig om er achter te komen wat nu echt nodig is. De aanbeveling van Magix om ATI 3000 te gebruiken bestaat al enkele jaren en is met name gebaseerd op de aansturing van het videogeheugen. Toen de 4000 serie uitkwam bleek die niet goed (niet effectief) te werken binnen Magix en ontstond een lange discussie die er uiteindelijk in uit mondde dat Magix zei dat er niet veel verschil was in merk video kaarten en dat je ook Nvidea kon gebruiken als er wat geheugen op zat. Minimum 512 MB overigens bij AVCHD. Ik zou niet een te dure kaart nemen want daar heb geen voor deel meer van tenzij je spellen wilt spelen.
Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten