| MS Windows Alle Windows-versies van Win95 tot en met Windows 7 |

23 jan 10, 17:20
|
|
Actief HCC-lid
|
|
|
|
DVD verdwijnt uit Vista
Mijn defecte DVD (EDI) is vervangen door een TSSTcorp SH-S223C SATA DVD writer. Systeem is Windows Home Premium SP2. "Computer" geeft een overzicht van alle "Vasteschijfstations" en "Apparaten met verwisselbare opslag"; onder dat laatste verschijnt dan "DVD-rw-station (E  ". Na verloop van tijd verdwijnt dit station spontaan; opnieuw opstarten brengt het dan weer terug, maar na enige tijd (soms lang, soms kort) verdwijnt het weer. Uiteraard is het DVD station dan ook niet (meer) te gebruiken. Dit probleem is op een aantal plaatsen op Internet gesignaleerd, zie b.v. http://social.answers.microsoft.com/...6-fd5aa465e984 voor een beschrijving ervan en mogelijke oplossingen. Oplossingen, maar niet echt! Heeft iemand hiermee ervaring en weet iemand een echte oplossing?
|

28 jan 10, 17:23
|
|
Actief HCC-lid
|
|
|
|
Re: DVD verdwijnt uit Vista
Ik neem dus aan dat je de "oplossingen" van die pagina (zoals het verwijderen van upper en lower filters) al hebt geprobeerd.
Je bent van een IDE naar een SATA-drive gegaan. Mogelijk dat de hiergenoemde hotfix van MS helpt: http://www.mydigitallife.info/2007/1...mode-in-vista/
|

29 jan 10, 17:07
|
|
Actief HCC-lid
|
|
|
|
Inderdaad heb ik het een en ander geprobeerd, zonder resultaat:
- Er zijn geen Upperfilters en/of Lowerfilters
- Driver verwijderen en opnieuw installeren
- Toevallig was er net een nieuwere driverversie beschikbaar
- DVD SATA kabel loshalen en opnieuw bevestigen
Let wel, de DVD is altijd aanwezig na een "koude" start. Na verloop van tijd (soms een paar uur, soms een paar dagen (ik gebruik meestal Slaapstand om het systeem af te zetten)) is hij uit Vista verdwenen. D.m.v. Opnieuw Opstarten ("koude" start) komt hij weer terug.
In het door Jan Bakker (dank voor de reactie) genoemde artikel wordt gesproken over het niet beschikbaar zijn van de DVD direct na het opstarten, terwijl er ook sprake is van AHCI en PATA setting in de BIOS.
Vanwege garantie is deze DVD geplaatst door de leverancier (die geen oplossing anders dan de voornoemde filters weet) en de setting in de BIOS, onder Integrated Peripherals, staat voor On Chip SATA channels op "Enabled" en voor On Chip SATA type op "Native IDE". Dat laatste zou b.v. ook op "IDE -> AHCI" gezet kunnen worden, maar daar heb ik vooralsnog mijn bedenkingen tegen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat van die setting geen andere weg terug is dan een nieuwe Vista installatie...
Ik heb even gedacht dat het gebruik van een extra EDI disk, via USB 2, de aanleiding voor dit probleem zou zijn, maar loskoppeling daarvan maakte niets uit.
|

13 mrt 10, 11:45
|
|
Actief HCC-lid
|
|
|
|
Zie voor een uitgebreide discussie over dit probleem ook http://www.randomfix.com/2007/04/12/windows-vista-%E2%80%93-missing-cddvd-rom-drive/ (loopt al drie jaar).
Inmiddels denk ik het probleem opgelost te hebben. Een beetje bizar verhaal, maar wel leerzaam.
Op een gegeven moment begon mijn Windows Vista systeem vast te lopen. Het leek op een hardware probleem en, omdat ik nog garantie had, heb ik het systeem weggebracht naar de dealer.
Daar dacht men aan een foutieve harddisk. Men zou een backup van mijn data maken en de harddisk testen en eventueel vervangen.
Na enige tijd kon ik het systeem afhalen en men deelde mee dat de harddisk prima was, Vista opnieuw was geďnstalleerd, mijn data teruggezet, en o ja, het geheugen was en passant onder garantie vervangen omdat het niet goed was?!?
In ieder geval werkte alles weer, totdat na enkele weken de DVDunit het liet afweten. Die onder garantie vervangen door een DVD SATA device, waarna het bovenvermelde fenomeen zich begon voor te doen.
Geen oplossing en steeds meer begon ik toch aan een hardware probleem te denken. Mails over e.e.aa. aan de dealer en hun helpdesk bleven onbeantwoord.
Het motherboard is een FoxConn A6VMX. M.b.v. programma CPU-Z kon ik zien dat de 2 1024Mb modules van het dual channel geheugen totaal verschillend waren! Terwijl dit soort geheugens gelijksoortig dienen te zijn en b.v. Kingston speciaal hiervoor identieke paren levert.
Bovendien bleek het partnumber van één module zelfs onjuist voor deze machine.......
Omdat ik baalde van het hele gedoe met de dealer (steeds maar weer met de machine daar naar toe, onbeantwoorde mails, geen grip op wat er nu eigenlijk mee gebeurde, geen vertrouwen door hun "reparatie") heb ik zelf het juiste geheugen van Kingston aangeschaft, hoewel garantie nog steeds van toepassing was.
Vista bleek een aardige boost gekregen te hebben, maar het DVDprobleem was niet opgelost. Sterker nog, er kwamen steeds meer Vista fouten in de trant van "....... werkt niet meer".
E.e.a. leek sprekend op de fenomenen beschreven in http://smokeys.wordpress.com/2009/05/26/warning-dont-use-any-eset-nod32-v4-x-antivirus-product-together-with-windows-vista-sp2-or-windows-server-2008-sp2/
Mijn Antivirus programma was inderdaad ESET Nod32 V4, maar die problemen zouden opgelost moeten zijn?
Toch Nod32 maar verwijderd en daarvoor in de plaats Microsoft Security Esentials geďnstalleerd (nog gratis ook).
Wederom verbetering, maar de DVDunit bleef nog steeds spontaan verdwijnen.
Ik ben niet gek op het maar updaten van de BIOS, maar toch bij FoxConn de laatste status voor de A6VMX BIOS gecheckt. Mijn 772F1P04 versie bleek inmiddels 772F1P19 te zijn geworden, maar wat het meest opviel was de opmerking bij P17: "Fixed can't reach SATA device with some SB600-A13 Chip sometimes".
Dus een update van de BIOS. FoxConn levert programma FOX LiveUpdate mee, dat dit zeer gemakkelijk maakt.
Natuurlijk bij restart wel een BIOSerror "Checksum bad" (door dit soort dingen laat ik het updaten van de BIOS liever), maar door gebruik van PF2 worden defaults (welke dan ook) gezet en dat probleem is weg.
En sindsdien lijkt de DVD niet meer te verdwijnen!
|

29 mrt 10, 12:47
|
|
Actief HCC-lid
|
|
|
|
Re: DVD verdwijnt uit Vista (slot)
EPILOOG
Omdat mijn machine vooral bij/na opstarten toch nog problemen bleef vertonen, vroeg ik mij af of wellicht de voeding niet 100% was (had dat bij een andere machine al eens meegemaakt).
Een kennis raadde mij een Zalman ZM460B-APS aan, via www.informatique.nl te verkrijgen.
Omdat niet alle types voedingen in mijn behuizing passen en ik eerst wat meer zekerheid wilde hebben, heb ik navraag gedaan bij de helpdesk van Informatique.
Het was al een wonder dat ik nu nu eens antwoord van een helpdesk kreeg, maar ook stelden zij een aantal tests voor om andere problemen dan de voeding uit te sluiten. En dat terwijl ik (nog) geen klant was!
Uiteindelijk bleek toch mijn externe EDI disk de boosdoener. Deze harddisk van mijn vorige computer had ik ingebouwd in een Conceptronix CHD3UL box (USB). Informatique adviseerde deze niet meer te gebruiken.
Overigens las ik ergens, dat een USB harddisk bij opstarten van een machine losgekoppeld moet zijn, anders blijft de BIOS "hangen".
En inderdaad bleek na verwijdering van deze disk de machine een stuk gezonder!
Tot slot: zie ook nog http://social.technet.microsoft.com/...e-7a686d0b9fc5 Het blijkt daaruit dat ACPI setting van S3 naar S1 het soms verdwijnen van de DVD na de Windows Slaapstand verhelpt.
|
| Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk |
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|