Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: WERKGROEP Arduino op de modelbaan

Ingeschreven
    Jun 2016

Standaard WERKGROEP Arduino op de modelbaan

Op 10 juni is de werkgroep "Arduino op de modelbaan" opgericht.

Doel van de werkgroep:
    Het motiveren en ondersteunen van HCC!m leden om toepassingen voor de modelbaan te realiseren waarbij gebruik gemaakt wordt van de Arduino.
    Hierbij richten wij ons in hoofdzaak op de leden die beschikken over een basiskennis van zowel de werking van eenvoudige elektronische onderdelen als van de basisprincipe van Arduino programmeren.

Om dit doel te bereiken gaan wij gebruik maken van de volgende middelen:
    • Dit forum waar HCC!m leden met andere HCC!m leden en werkgroep leden vragen kwijt kunnen en communiceren over projecten die zij ontwikkelen.
    • De HCC!m website zal een “Arduino hoekje” faciliteren waar wij programma’s(schetsen) en niet standaard bibliotheken voor de leden beschikbaar kunnen stellen.
    • Het organiseren van lezingen en workshops

De leden van de werkgroep zijn:
    Gerard te Nuyl
    Cees Baarda
    Peter de Hey
    Fred Jansen
    Arno Jeurdink
    Aad Kabel
    Theo de Klerk
    Johan Spin
    Jack van Dongen
    Hans Ansing
    Michael Heubacher
    Bert Mengerink
    Peter Witteman
    Daan Neijenhuis
    Gerard v.d. Sel

Ingeschreven
    Jun 2016

Standaard Re: WERKGROEP Arduino op de modelbaan

vraag ontvangen van Henk van der Heijden:
    op Internet wordt aangegeven dat alleen met magneetjes en reed contacten kan worden gewerkt wanneer een computer een real time Os heeft. Weet je toevallig of de Arduino hieronder valt? Ik kan dat nergens vinden. In ieder geval ben ik ook aan het kijken of ik door gebruik maken van slimme routines binnen de software, een real time systeem benadert kan worden.

Met hartelijke groet,

Henk van der Heijden

Ingeschreven
    Jun 2016

beste Henk

Wat van belang is bij computers is dat er geen stroom gaat lopen via de seriele/USB of parrallel- poort.
    Bij gebruik van magneten of reed contacten is dit niet aan de orde maar bij stroom detectie wel, dit kan echter makkelijk ondervangen worden door gebruik van optocopelaars.
    Wij hebben op de HCC!m bijeenkomsten een demo van verschillende detectie mogelijkheden ( as kortsluiting, lichtsluizen, hall-sensoren, reed contacten, stroomdetectie, enz) die gebruikt kunnen worden bij computers en Arduino.

Gerard te Nuyl

Ingeschreven
    Aug 2016

Beste Henk,

Gebruik van reed contacten gaat in principe prima, alleen moet je rekening houden dat je geen delay's in je code gaat plaatsen.
    Tijdens een delay doet de arduino niets en zal dan zeker de reed contacten missen. Je moet je programma gaan inrichten als een state machine. Met 20MHZ is een arduino snel genoeg om dan een reed contact in te lezen.

Gr Peter

Ingeschreven
    Sep 2016

Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je reactie. Laatste vraag: kun je "state machine" in dit verband toelichten? Ik heb de kreet wel eens gehoord, maar ik kan hem niet in relatie tot Arduino brengen.

Ingeschreven
    Aug 2016

Zelf ben ik ook nog maar net met deze programmeer methode begonnen, kijk eens naar het filmpje https://youtu.be/3VZgaJBrZD8
    Hier wordt precies uit de doeken gedaan wat ik bedoel, je programma maken zonder delays..

gr Peter

Ingeschreven
    Nov 2009

Hallo.

Ik heb de arduino code voor mijn wisselstraat besturing hier beschikbaar. Als je interesse hebt kun je deze eens bekijken. Het programma maakt gebruik van een state-machine techniek om de seriële poort, de toetsen en de wisseldriver in te lezen of aan te sturen zonder het programma te blokeren met delays. Ik denk dat het programma redelijk van commentaar is voorzien om het te kunnen volgen.

De website is nog in ontwikkeling, ben nog bezig met een beschrijving en ook de hardware designs komen nog on-line. Zal nog even duren i.v.m. werk.

Mvg,
    Guido

Ingeschreven
    Jan 2012

Hallo Guido,
    Ik zal aan mijn kant best wel wat verkeerd ingesteld hebben, alleen is dan mijn vraag waar ? Wanneer ik op hier click krijg ik een pagina met alle code achter elkaar op een regel die jij geschreven hebt. Waar zijn de CR & LF gebleven ? Ik heb na het openen geprobeerd de code te lezen met Notepad++ maar ook die komt er niet uit. Kan je er misschien een *.zip van maken zodat ik (wij) 'm kunnen downloaden
    Groetjes Jan

Ingeschreven
    Nov 2009

Hallo Jan.

Het bestand was opgeslagen in unix formaat (Alleen een CR aan het einde van de regel) in plaats van windows formaat. Ik heb het aangepast naar windows formaat dus elke tekst editor zou het nu goed moeten weergeven. Als tekst bestand staat het hier, en in ge-zipte vorm staat het hier.

Met vriendelijke groet,
    Guido

Ingeschreven
    Jan 2012

Hallo Guido,
    Hartelijk dank voor de zip file. Die ging nu in ene keer goed. Stukken beter leesbaar en wat staat er heerlijk veel commentaar bij. Daar kan ik in ieder geval een stuk verder mee komen in mijn studie hoe de Arduino te gebruiken in deze hobby.
    Groetjes
    Jan

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Arduino en modelbaanautomatisering
    Door TKN in forum Modelbaanautomatisering
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 26-09-16, 09:10
  2. Arduino
    Door PE2HLC in forum PC bij andere hobby's
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 02-07-13, 20:06
  3. Werkgroep