Ik heb sinds een tijdje een NAS van Zyxel, de NSA325. Sinds kort reageerde de NAS ineens slecht of niet en via de beheersoftware kwam ik er achter dat een van de 3TB harde schijven aan werd geduid als “degraded”. Ik wilde al een nieuwe schijf kopen, toen het “repair”-knopje ineens zichtbaar werd in de beheersoftware. Daarmee kregen de schijven de status “recovering” en na enige tijd “healthy”.

Maar omdat ik verschil bleef zien in omvang van de schijven klikte ik daarna op “scan filesystem”, waarna de NAS ineens weer onbereikbaar werd.. geen probleem dacht ik, er was een waarschuwing naar voren gekomen dat dit kon gebeuren tijdens de scan. Maar na 2 dagen werd ik toch wel ongerust. Toch maar hard gereset en in de beheersoftware hadden de schijven nu de status “resync 0,0%”. Maar de NAS loopt na iedere harde reset vast en de status veranderd ook niet qua percentage.

Ik weet het even niet meer: moet ik gewoon geduld hebben? Of zal ik de NAS laten repareren? Of moet ik reparatie vergeten en de gegevens veilig stellen? En bij het laatste: hoe pak ik dat aan? Gewoon inpluggen op mijn harde schijf werkt volgens mij niet...