Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: W10 met hardnekkige geheugenfouten

Vraagje W10 met hardnekkige geheugenfouten

Sinds ik versie 1709 heb op mijn laptop ondervind ik herstarts met blauw scherm (met veelal stopcode: "page error in non-paged area", soms "critical structure corruption")
    Eerst heb ik een HP app ("status report") uit de start-lijst verwijderd omdat daar telkens een fout door ontstond. Ik hoopte daarmee nieuwe geheugenfouten te voorkomen.
    Vervolgens heb ik een boot weigering gehad en die opgelost met een repairdisk.
    Toen kreeg ik een zichzelf herhalende driver-laadpoging die ik niet kon onderbreken (wel taakbeheer starten en vond iets in de sfeer van "appmgr" die bleef in-en uit schakelen (moeilijk leesbaar ivm intermitterend verschijnen en verdwijnen)
    Dit verschijnsel verdween nadat ik een reparatie-installatie had uitgevoerd met een W10/1709 install medium (met behoud van mijn data en instellingen). Aan het eind van die actie kreeg ik het bericht: "klaar; niets veranderd". De klacht bij opstarten was echter verholpen.
    Vervolgens merkte ik dat de laptop na inschakelen meestal opstart vanuit hibernation terwijl ik geen sluimerstand-optie heb ingesteld. Ik heb juist gekozen voor altijd afsluiten en uitschakelen. Ook het blauwe scherm kwam weer vaak (na het opstarten en aanmelden) terug met de boodschappen als hierboven. Na dit autonoom uitschakelen en opstarten wordt er normaal opgestart; niet meer vanuit hybernate)
    Nu heb ik de sluimerstand maar eens ingesteld bij sluiten van de klep en dat uitgebrobeerd, afgewisseld mert de aan/uitknop; dat gaf geen veranderin: hij blijft na uitschakelen met de knop, bij weer inschakelen vanuit hybernate op te starten.
    Kent iemand deze ellende? Wie heeft er een idee hoe ik dit weer stabiel kan krijgen (liefst zonder totale herinstallatie)

Standaard Re: W10 met hardnekkige geheugenfouten

Beste Aber,

Zeer vervelend allemaal die ellende, echter is de oorzaak hiermee nog steeds niet bekend; en die zullen we toch moeten achterhalen zodat je toch een oplossing hiervoor kunt vinden/implementeren. Een geheel andere manier van werken zou zijn om 'maar' gewoon wat te proberen in de hoop dat je toevallig de oplossing te pakken hebt.

Enfin, laten we 'ns proberen de oorzaak op een wat structurelere manier te achterhalen uit de info die je geeft:
    - Je laptop boot in ieder geval, dat maakt de kans klein dat 't een BIOS probleem is
    - De foutmelding: 'page error in non-paged area' betekent dat Windows 'n bepaald bestand niet kan vinden, vaak wordt dit veroorzaakt doordat
    -1 Windows-10 niet (goed) overweg kan met 'n bepaalde driver die jouw laptop gebruikt OF
    -2 doordat de HDD problemen kent OF
    -3 doordat het RAM-geheugen problemen kent.

Analyse:
    -3: Omdat dit een upgrade betreft moet ik aannemen, dat het RAM-geheugen altijd betrouwbaar gewerkt heeft en dus nu ook hoogstwaarschijnlijk goed/betrouwbaar werkt en het dus niet aannemelijk is dat dit de oorzaak van je probleem is; toch zou je je RAM geheugen even kunnen nakijken of die nog goed contact maakt door de geheugenmodules extra vast aan te drukken en/of de contacten schoon te maken
    -2: Wellicht is je HDD niet (meer) betrouwbaar; echter als je voordien geen problemen had met je HDD, dan is het ook weer niet aannemelijk dat dit nu 'toevallig' de oorzaak is, maar uitsluiten kun je die oorzaak dus nog niet.
    -1: Driver probleem lijkt zeker bij 'n upgrade het meest waarschijnlijk als oorzaak: helaas is uit jouw verhaal NIET duidelijk op te maken of je een clean-install van Windows-10 uitvoert of een upgrade (zo ja, welke upgrade). De vraag is dan WELKE driver is niet Windows-10 'compliant' c.q. moet dus vervangen worden....

Advies: ik zou zeker bekijken of 'n incompatibel-driver de oorzaak van dit probleem is, bijv. door bij HP support hierop te zoeken samen met het typenummer/artikelnummer van jouw laptop en de foutmelding: "page error in non-paged area".

Véél succes!
    groet,

Peter
    Lid van HCC en dus HCC!Noord-Limburg, HCC!Foto-video en HCC!Compusers en kaderlid/bestuurslid.

Hallo Peter,
    Bedankt voor je uitgebreide structuurpoging.
    Ik heb ook de indruk dat hardwarefouten onwaarscchijnlijk zijn doordat het begon na de gewone upgrade (via autom. update) naar versie1709.
    Daarna heb ik versie 1709 als install medium gebruikt voorde nieuwe installatie (met behoud van data).
    Drivers zouden dan eens niet en dan weer wel een probleem moeten zijn. Ik heb Foxit helemaal verwijderd om het opnieuw te installeren.
    Thunderbird gaf ook soms fouten, maar die zijn als volgt opgelost:
    Ik had Controlled Folder Access (van Win Defender) aanstaan. Daar bleek ik een .exe file niet te hebben uitgezonderd. Daarmee was dat oopgelost. Maar dat heeft wel een relatie met deze versie van Win10. Dat is immers de eerste waar deze bescherming mee mogelijk is.

De laatste dagen wordt me duidelijk dat het echte probleem zit in het laatste deel van mijn verhaal: de opstart vanuit niet gevraagde hybernation
    Dat doet hij nu steeds. Dan gebeurt het ofwel dat het systeem opnieuw opstart na een blauw scherm, of ik doe het zelf.
    Na herstart wordt normaal geboot en zijn er geen problemen meer.
    De ongevraagde hybernation moet een valse zijn, want hij wordt ongevraagd geactiveerd en kan me niet heugen dat ik er ooit gebruik van zou hebben gemaakt voordat de problemen er waren. Als ik afsluit of opnieuw wil opstarten meldt het systeem trouwens steevast dat er nog een gebruiker actief is.
    Mijn vraag is, of het denkbaar is dat de ongevraagde activering van een spook-hybernate-file geheugenconflicten veroorzaakt.
    Dan hoop ik dat er bijvoorbeeld een registerwaarde bestaat, die kan worden veranderd om van het spook af te komen.

Beste Aber,

Ben het met je eens, dat het onwaarschijnlijk is, dat het een hardware gerelateerd probleem is: aan de hand van de extra info die je nu gegeven hebt (Controlled Folder Access (Win-Defender)) en de oplossing die jezelf gevonden hebt, weet je ook in welke hoek de oorzaak zit.

Advies: om DE oorzaak te achterhalen, handel als volgt (= minimalisatie techniek)
    - Schakel de Controlled Folder Access (Win-Defender) weer 'ns geheel UIT en start/hybernate je systeem:
    - Als nu weer WEL alles GOED werkt, schakel dan 1-voor-1 de Controlled Folder Access (Win-Defender) in, totdat
    - je weer problemen ervaart: dan weet je WAAR de oorzaak precies zit n kun je dat gericht verhelpen.

Je vraag of een 'spook-hybernate-file' geheugenconflicten geeft weet ik niet, maar wordt als je bovenstaande minimalisatietechniek toepast ook minder/niet belangrijk....toch ?

Andere overweging: WAAROM gebruik je (als hobbyist) deze Controlled Folder Access (Win-Defender): overweeg 'ns om 'm helemaal NIET te gebruiken, TENZIJ je er een hoge toegevoegde waarde van hebt....die ik (nog) niet ken....: beter problemen VOORKOMEN, dan achteraf GENEZEN...;-)
    groet,

Peter
    Lid van HCC en dus HCC!Noord-Limburg, HCC!Foto-video en HCC!Compusers en kaderlid/bestuurslid.

Hallo Peter,
    Goed nieuws: de fout is weg. Hij start weer normaal op en geen storingen die doen denken aan geheugenfouten.
    Wat ik heb gedaan: Onder energiebeheer de optie "snel opstarten" uitgezet. Dat is een tip die ik eens heb gelezen in een Microsoft suppport pagina. ("probeer het volgende: uitzetten als hij aan staat en aanzetten als hij uit staat")

Waarom Controlled Folder Access gebruiken? Zou je zelf ook niet een bescherming willen hebben tegen Ransom aanvallen?
    Ik vindhet de moeite wel waard om te proberen en het werkt nu goed.

Groet (met dank), Aber

Beste Aber,

Fijn dat je de OORZAAK gevonden hebt: natuurlijk is beschermen tegen Ransomware aanvallen erg nuttig: véél succes!
    groet,

Peter

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten