Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Satelliet-TV op desktop

Ingeschreven
    Sep 2015

Standaard Satelliet-TV op desktop

Geacht HCC-Forum,
    Graag zou ik op mijn PC buitenlandse TV-uitzendingen bekijken, zoals bvb. het Oostenrijkse ORF2, wat in mijn zenderaanbod van de Belgische Telenet niet aangeboden wordt.
    Wegens zendingsrechten kan ik sommige uitzendingen ook niet via internet ontvangen, maar ORF schrijft wel dat ik met een schotelantenne alle uitzendingen vrij kan bekijken.
    Zelf werk ik op mijn PC al lang met Linux-Fedora en daarvoor zou ik een TV-kaart kunnen kopen, maar er zou ook een mogelijkheid zijn met een USB-stick, zoals bvb. van Amazon:
    https://www.amazon.de/dp/B00E97HVJI/...v_ov_lig_dp_it
    Voor de satellietverbinding zou een schotelantenne van 60 cm volstaan, die zou moeten afgesteld staan voor Astra 19.2, en die schotelantenne vond ik ook bij Amazon, met onderaan op de bladzijde een passend statief en een signaalmeter:
    https://www.amazon.de/dp/B00NP5DQ1M/...v_ov_lig_dp_it
    Daarbij is er natuurlijk ook nog een coaxkabel en een programma nodig, zoals bvb. MythTV.

Omdat ik geen ervaring in schotelantennes heb, ben ik helemaal niet zeker of ik de juiste materiaalkeuze gemaakt heb, en daarom had ik mijn probleem graag aan dit HCC-Forum voorgelegd.
    Wellicht zijn er HCC-leden die wel reeds Satelliet-TV op de computer bekijken?

Alleszins hartelijk dank bij voorbaat voor elk antwoord.
    Met vriendelijke groeten,
    Gaston Verhulst,
    Sint-Niklaas - België.

Standaard Re: Satelliet-TV op desktop

Beste Gaston,

Reeds jaren is dit mijn 'kennisgebied' en probeer ik van alle aspecten zoveel mogelijk te begrijpen en oplossingen voor te verzinnen. Het meest eenvoudige is, om alle aspecten op te delen in logische blokken:
    • Encryptie: verdeeld in de z.g.n.:
      • FREE-TO-AIR (FTA) - gratis te ontvangen zender en
      • zender waarvoor een smartcard noodzakelijk is van de provider

• Satelliet ontvanger: schotel+LNB(s)+kabel/connectoren+ontvanger(s), verdeeld in:
      • De door de satelliet provider verstrekte (='gesloten') ontvangers en
      • de Open Source (Linux/'open') tegenhangers, bijv.de Dreambox, VU+, etc. ontvangers
        Zelf gebruik ik reeds jaren een VU+ Solo2 met een quad-LNB gericht op 19,2, 23,5 en 28 graden en dus alle Europese en Engelse bouquets

• Het voordeel van zo'n 'open' ontvanger is, dat er via een UTP-netwerk gebruik gemaakt kan worden van de z.g.n. WEB interface via een browser (OpenWebIf interface meestal) en via die manier naar een TV zender kunt kijken op je PC/notebook/tablet/smartphone/etc.), echter je kunt diezelfde interface ook gebruiken via bijv. KODI en dan vanuit KODI je satelliet ontvnger gebruiken en aansturen: werkt PRIMA: een mooie client-server oplossing!
    • Persoonlijk heb ik geen ervaring met Linux als client (ik gebruik Windows-10 of Android webbrowser of KODI of Raspberry-PI3) en kan je dus daarover ook niets zinnigs vertellen
    • TOCH is deze oplossing:
      • 'SERVER': satellietontvanger (bijv. de nieuwere VU+ UNO-4K met 8 ontvangers) + schotel+LNB(s)+kabels
      • 'CLIENT': browser of KODI (of...?) onder Apple Mac, Windows of Linux (?) of 'n andere client:

zéér werkbaar met als voordelen: relatief betaalbaar, stabiel werkend/uitontwikkeld, ruime keuze uit 'clients' met elk hun voor- & nadelen. Tevens kun je de VU+ Solo2 of VU+ UNO-4K ook rechtstreeks aan je TV aansluiten en dus 'ouderwets' satelliet TV kijken.....als fall-back scenario?

ERVARING leert mij, dat je steeds 'vastloopt' op de encryptie die de providers (terecht) toepassen; er zijn vele FTA oplossingen, echter vrijwel allemaal met 'periekelen', terwijl een compleet werkende oplossing (zoals de VU SOLO2 of VU+ UNO-4K) altijd meteen GOED werkt en als die voorzien is van de smartcard, ook meteen de non-FTA kanalen goed ondersteund: bovendien blijf je 'legaal' bezig: immers gebruik je de legale decryptie oplossing v/d VU+ SOLO2 / UNO-4K !

• Dedicated clients zoals MythTV of vroeger Microsoft MCE of andere dedicated clients zijn vaak minder flexibel en erg onderhoudsgevoelig naar mijn ervaring: vroeger gebruikte ik MCE intensief, echter ben ik inmiddels overgestapt op KODI in combinatie met de VU+ SOLO2/UNO-4K oplossing en het Engima2 Operating System (OS) daarop en Canal Digitaal smartcard.

Vragen ? , stel ze !
    Laatst gewijzigd door Peerke; 21-03-18 om 10:43.
    groet,

Peter
    Lid van HCC en dus HCC!Noord-Limburg, HCC!Foto-video en HCC!Compusers en kaderlid/bestuurslid.

Ingeschreven
    Sep 2015

Beste Peter,

Vooreerst hartelijk voor het duidelijk verklarend technisch antwoord.

Als ik het goed begrepen heb, is een satellietontvanger zoals VU SOLO2 of VU+ UNO-4K de beste oplossing.
    Ik zocht eens op internet en vond bvb. deze:
    https://www.bol.com/nl/p/vu-solo-se-...B&gclsrc=aw.ds

of deze:
    https://www.amazon.de/VU-DVB-S2-Tune...rds=vu%2B+solo

Aangezien ik dat alleen sporadisch zou gebruiken voor Oostenrijkse en Duitse zenders op 19,2 graden, dacht ik dat ik dus eigenlijk geen acht ontvangers nodig heb.

Ik woon in Sint-Niklaas in België, dicht bij de Nederlandse grens, dus dacht ik ook of er in het zuiden van Nederland speciaalzaken zijn, waar men zo een toestel kan kopen, eventueel met de schotelantenne en de LNB erbij?

In verband met het programma, ik werk dus in Linux-Fedora en daarin heb ik ook KODI geďnstalleerd.
    Dat kan ik opstarten zoals bvb. Firefox of Chromium, maar ik kan KODI ook gans alleen laten opstarten bij het inloggen bij de opstart van de computer.

In afwachting, nog eens van harte bedankt bij voorbaat voor de moois communicatie,
    Gaston.

Hoi Gaston,

Leuk dat je in vrijwel dezelfde hobby geďnteresseerd bent als ik. Mijn nieuwe reacties zijn:
    • Sint Niklaas is NIET ver verwijderd van het Zeeuws-Vlaamse Axel (bedrijf: MSAT). Naar mijn eigen ervaring hebben ze prima service en advies en kunnen ze alles leveren dat je redelijkerwijs nodig hebt tegen schappelijke prijzen.
    • Advies v.w.b. de beste satelliet ontvanger voor jou (o.a. aantal tuners): naast mijn advies om het advies van MSAT te vragen/opvolgen nog enkele tips: kies een nieuwere generatie VU+ satelliet ontvanger (die zijn sneller en (nog) beter uitontwikkeld), hij moet (natuurlijk) wel voorzien zijn van een netwerkaansluiting en Enigma2 (of soortgelijk) OS hebben, etc.: ik ken de VU+, maar ook andere merken Dreambox look-a-likes (zoals: Dreambox), niet geod genoeg om je een sluitend advies te geven: da's dan ook de taak van de verkoper m.i. !
    • Gebruik binnen KODI de PVR plug-in van VU+: dáár heb ik goede ervaringen mee, bovendien wordt deze standaard bij KODI meegeleverd.

Véél succes !
    Laatst gewijzigd door Peerke; 26-03-18 om 19:24.
    groet,

Peter
    Lid van HCC en dus HCC!Noord-Limburg, HCC!Foto-video en HCC!Compusers en kaderlid/bestuurslid.

Ingeschreven
    Sep 2015

Hallo Peter,

Van harte bedankt voor uw snelle reacties.

Inderdaad, Axel is helemaal niet ver.
    Ik heb ondertussen al eens naar de website van de winkel gekeken en zal zeker wel eens contact nemen.
    Ik ben reeds lang lid van HCC, maar ik had nog nooit contact genomen via een of ander forum.
    Alvast van harte bedankt voor al de waardevolle tips die je me gegeven hebt.
    Ik overweeg die satellietantenne in de zomer op mijn dak te plaatsen, maar wou dus vooraf informatie verzamelen.
    En die heb ik in dit forum van jou zeker ontvangen!

Een buurman elektricien heeft ook een schotelantenne, maar die is aan zijn TV gekoppeld en die heeft daarvoor een abonnement van TV-Vlaanderen.
    Maar in mijn geval is het anders.

Nog eens bedankt voor de prachtige communicatie,
    Gaston Verhulst.

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Whatsapp opslaan op de lap- of desktop
    Door pouldehaan in forum Social media
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 01-02-18, 20:49
  2. Bluetooth uitschakelen bij desktop
    Door JoBo12 in forum MS Windows - Windows 10
    Reacties: 0