Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer
Wachtwoord vergeten

Ga terug   HCC!forums > Digitaal & verkeer > Digitale communicatie

Digitale communicatie Netwerken
– mobiele telefonie - VoIP - internet thuis en onderweg - websites – hardware - etc.

Reageren
Discussietools Weergave
Ongelezen 4 apr 12, 21:12
ViBe ViBe is offline
HCC-lid

Standaard Ethernetconverter naar POF (Plastic Optical Fiber)

Hi,

Omdat de capaciteit van de kabelbuis in de smeervloer te klein is voor ook nog een UTP cat6, overweeg ik om mijn nas aan te sluiten op de router via een POF-ethernet converter. De kabel die deze vorm van verbinding gebruikt is slechts enkele milimeters dik. Wie heeft ervaring met of kennis van deze verbindingsvorm en hoe is de snelheid?
Maak je gebruik van een versterkt signaal (converter heeft netvoeding nodig) of onversterkt? Mij gaat het specifiek om de onversterkte versie.

Bij voorbaat dank,
Vincent
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jul 12, 17:15
Spirado Spirado is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: Ethernetconverter naar POF (Plastic Optical Fiber)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViBe Bekijk bericht
Hi,

Omdat de capaciteit van de kabelbuis in de smeervloer te klein is voor ook nog een UTP cat6, overweeg ik om mijn nas aan te sluiten op de router via een POF-ethernet converter. De kabel die deze vorm van verbinding gebruikt is slechts enkele milimeters dik. Wie heeft ervaring met of kennis van deze verbindingsvorm en hoe is de snelheid?
Maak je gebruik van een versterkt signaal (converter heeft netvoeding nodig) of onversterkt? Mij gaat het specifiek om de onversterkte versie.

Bij voorbaat dank,
Vincent
Je kunt beter eerst kijken welke oplossingen je kunt kopen, en dan met meer info van dat terug komen, zelf zag ik toevallig in een elektro-installatie/handyman winkel bij mij in de buurt een Thomson set, een 30 mtr.POF kabel 2 blokjes plus voeding adapters.
de kabel bestaat uit een 2 ader kabel ieder 1.4 mm rond naast elkaar.
Ik gebruik het nu al een tijdje, tussen een modem, en een router, waarvan de modem in bridge staat, en het werkt perfect, 100Mbit is de snelheid over de Plastic Optical Fiber.
http://www.technicolorbroadbandpartn...ail.php?id=151
Deze set gebruikt ook geen connectoren, je steekt de 2 gecodeerde aders in een "luidspreker" lijkende klem opening, wat heel makkelijk in gebruik is, wat je ook kosten bespaard mocht je de lengte willen inkorten, ik gebruik nu nog steeds de volle 30 meter, de rest ligt opgerold, een las zal extra gereedschap nodig hebben, en maakt de verbinding er niet beter op.

Bij "pro" oplossingen moet je rekening houden dat je alles los koopt, connectoren, optische kabel, en 2 maal optische TX/RX kastjes + voeding,
En het montage gereedschap, als je de kabels zelf op lengte maakt, of als je eerst de kabel eerst invoerd/aanlegt, en dus als je zelf de connectoren aanbrengt aan de kabel.
Dus.... hoe ver wil je gaan ? een simpele set, of een "pro" oplossing ?
http://www.allekabels.nl/Glasvezel-A...converter.html

btw:
Een onversterkte/voedingloze versie bestaat volgens mij niet, want er is altijd al electronica nodig voor de "stap" van ethernet naar optisch.
Voor HD video heb je volgens mij niet direct een gigabit verbinding nodig, want ik heb hier nog geen mediaspeler staan die een gigabit ethernet aansluiting heeft.
Bij erg veel netwerk gebruik is het misschien wel nodig, maar hoe vaak zal dat voorkomen?
Scherpe bochten in een glasvezel kabel moet ook worden voorkomen, dit zal waarschijnlijk per kabel specs. verschillen, een POF zal minder gauw breken tov. een echte glasvezel. (buigzaam/elastisch)
Ook, heb je met een optische verbinding steeds maar één verbinding, maar daarachter een Gigabit-switch, dan kun je over deze switch goed snel gaan, NAS, pc's, en multimediaspelers, etc....

Laatst gewijzigd door Spirado; 3 jul 12 om 18:56 Reden: bijvoeging
Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten