Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer
Wachtwoord vergeten

Ga terug   HCC!forums > Andere toepassingen, programmatuur en hardware > Overige hardware

Overige hardware Vragen & problemen m.b.t. hardware, die je niet kwijt kunt in een ander subforum (bijv. computerhardware)

Reageren
Discussietools Weergave
Ongelezen 26 jun 12, 23:08
Bartje Bartje is offline
Actief HCC-lid

Vraagje PC start niet op

Beste mensen,

Mijn compie (HP Compaq, van 2009) start niet op. Als ik op de knop druk, gaan de lampjes aan en gaan de fans draaien. Dat duurt ongeveer anderhalve seconde en dan gaat alles uit. Weer ongeveer een seconde later probeertie het opnieuw. En weer gaat alles na anderhalve seconde uit.
Dat blijft doorgaan tot ik de stekker er uittrek. Buitengewoon frustrerend!

Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand een slimme suggestie?

Mijn dank!

Bart
Met citaat reageren
Ongelezen 27 jun 12, 13:48
moderator007's schermafbeelding
moderator007 moderator007 is offline
Moderator

Standaard Re: PC start niet op

Beste Bartje,

Je geeft dermate weinig informatie dat een sluitende oorzaak analyse hiermee redelijkerwijs niet mogelijk is, en dus rest alleen een globaal antwoord: een systeem is na 1,5 á 2,5 seconde waarschijnlijk nog niet toe aan z'n boot proces vanaf de HDD, maar is waarschijnlijk nog bezig met de POST (Power On System Test) van de BIOS.

Als dat zo is, duidt dat op een hardware probleem.

Moderator007 - HCC!forums
Met citaat reageren
Ongelezen 27 jun 12, 14:33
Bartje Bartje is offline
Actief HCC-lid

Klopt. Duidelijk een hardware probleem.
Net geprobeerd met een andere voeding, maar dan gebeurt precies hetzelfde.
Het lijkt op een automatische reset, maar een omlooptijd van pakweg 2 seconden is wel buitengewoon snel.
Bedankt voor het meedenken!
Ik sta nog steeds open voor suggesties!

Bart
Met citaat reageren
Ongelezen 2 jul 12, 13:28
Spirado Spirado is offline
Actief HCC-lid

Probeer in de BIOS alle meldingen aan te zetten, kijk of je dan meldingen krijgt.
Schakel uit/verwijder bepaalde hardware, en breng deze een voor een weer terug in het "systeem".
De harddrive spint wel op ? plaats anders een andere in het systeem.
(harddrive gaat wel draaien.... maar kan deel van bios missen omdat deze soms op een apart deel staat van de harddrive, dan heb je speciale HP opstartdisk nodig voor jouw type pc)
Verander boot sequence ?
Veel stof in pc aanwezig ? (slechte koeling cpu)
Alles maakt goed kontakt ? (of juist niet.....) plug alles eens uit en weer in.

btw. werkt de klok van de bios goed ? misschien is knoopcel van het moederbord leeg, en worden instellingen van bios niet bewaard......
Kijk of de juiste instelling in de bios ingesteld staan, stel ze goed in, en reset de pc, zonder de stroom uit te schakelen.
start pc dan wel goed op ? = knoopcel leeg......

Laatst gewijzigd door Spirado; 2 jul 12 om 13:44 Reden: bijvoeging
Met citaat reageren
Ongelezen 3 jul 12, 20:17
Bartje Bartje is offline
Actief HCC-lid

Moederboard vervangen. PC werkt als een zonnetje.
Alleen nog geen Windows. HP heeft dermate veel weerzin tegen z'n klanten dat ze zich beslist niet geroepen voelen mij als klant enigszins tegemoet te komen door me in staat te stellen de windows op de recoverypartitie opnieuw te installeren.

PC 3 jaar geleden gekocht.
Na 30 maanden gaat de videokaart kapot. Probleem met die kaarten (of eigenlijk het fannetje op de kaart) is bekend bij HP, maar ze maken een lange neus en zeggen dat ik te laat ben om dat nog bij ze te melden. Nog een paar maanden later gaat dus ook het mobo kapot. Ik heb dus eerst de videokaart en vervolgens het mobo vervangen Zonder enige tegemoetkoming van HP.
Als ik ze daarna vraag om me te helpen windows opnieuw te installeren, krijg ik de mededeling dat dat natuurlijk niet kan als ik het mobo vervangen heb... Alsof ik dat voor de lol heb gedaan...
Het slaafje van de klantenafpoeierservice wist me nog wel te vertellen dat als ik het spul bij HP had laten repareren ik ongeveer evenveel kwijt zou zijn geweest als het ding oorspronkelijk heeft gekost.

Dus HP, weg ermee!!!

Ik heb aanzienlijk betere ervaringen met notabene IBM, Packard Bell en Dell!

Bedankt voor het meedenken!

Desperado
Met citaat reageren
Ongelezen 4 jul 12, 12:54
Moderator

Beste Bartje,

Zéér vervelende ervaringen....helaas zit je als klant vast tussen allerlei licentie regeltjes die de fabrikanten gebruiken....Zo kan een Microsoft Windows OEM licentie versie inderdaad ALLEEN geactiveerd worden op het oorspronkelijke mobo: dus ook al had je de DVD's om Windows opnieuw te installeren op je nieuwe mobo, was je waarschijnlijk tegen deze 'beveiliging' aan gelopen en had je de HP/Microsoft helpdesk moeten bellen in een poging dit te omzeilen....

Officiëel MAG een OEM-versie Windows alléén werken op het oorspronkelijke mobo (aldus Microsoft); dus als HP het mobo had vervangen, dan hadden zij ook deze OEM-versie van Windows opnieuw moeten licenseren en activeren.
De z.g.n. 'retail' versies van Windows (= die je dus los in 'n winkel koopt) kennen deze beperking trouwens niet....

Wil je méér hierover weten, lees dit dan eens !

Met citaat reageren
Ongelezen 4 jul 12, 19:20
Actief HCC-lid

Ja, heel triest ik heb hier onderandere ook een HP tablet, een laptop dus, met omklapbaar touchscreen, kreeg ik met Vista erop, dus je wil wel wat anders, maar videodrivers voor (windows7) 4:3 ratio zijn er gewoon niet !
gelukkig nog niet voorbij 30 dagen verplichte online registratie, want dat dat doe ik dus ook niet.
Dan maar Linux installeren, dat kan ook nog voor je HP mobo.... is hij nog goed ?

Laatst gewijzigd door Spirado; 4 jul 12 om 19:21 Reden: spelling :)
Met citaat reageren
Ongelezen 5 jul 12, 22:13
Actief HCC-lid

Post Re: PC start niet op

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk bericht
Je praat ONZIN Moderator 7!!!

Met de OEM sticker op HP-pc's kun je gewoon Windows 7 installeren. Zowel de 32- als 64-bits versie. Ik doe dat regelmatig bij nieuwe HP-pc's voor mensen die liever een kaal systeem hebben ipv alle HP/Compaq meuk die meeinstalleerd.

Zou ook van de zotte zijn wanneer dat niet mocht. Waarom zit die sticker er anders op? Wat moet je anders met een defecte HDD?

Enne........... Ze activeren ALLEMAAL zonder uitzondering via het internet!
Pardon uw toon ? u zegt ook iets anders dan Moderator 7 ! Lees nog maar een keer de boel over !
Met citaat reageren
Ongelezen 5 jul 12, 22:20
Bartje Bartje is offline
Actief HCC-lid

Rustig maar, Rein.
a) het gaat om Vista.
b(belangrijker nog)) het mobo is vervangen en dat is de reden waarom de recorypartitie niet werkt(te) en waarom hp zich niet geroepen voelde mij als klant tegemoet te komen ondanks dat ik alle defecte hardware al op eigen kosten had vervangen.

Maar het is verder allemaal academisch.
Blijft over: HP, weg ermee!!!!

Bart
Met citaat reageren
Ongelezen 5 jul 12, 22:39
Moderator

Beste Rein,

Jammer dat je op een ongepaste manier reageert: ik adviseer je om te proberen je bij je kennisgebied te houden; dat waardeert iedereen, maar raak niet van 't pad: dat wordt NIET gewaardeerd zoals je ziet.

Dan terug naar de inhoud (alhoewel ik geen zin heb ik een welles-nietes discussie):
  • zowel komt datgene wat ik schreef PRECIES overeen met de OEM-licentie voorwaarden van HP/Microsoft,
  • bovendien is het ook nog eens gebaseerd op de praktijk ervaring, werkend bij een groot bedrijf dat (toevallig) vrijwel alleen (duizenden) HP systemen gebruikt......
Kortom: theorie en ervaring, bovendien adviseer ik je om eens nauwkeurig de OEM licentie voorwaaarden en de activeringsmechanisme van Microsoft te bestuderen, dan zul je dit daar ook weer aantreffen....helaas maar (echt) waar...

De gegeven informatie is 'to best knowledge' zoals je leest: ik zou het waarderen als we elkaar NIET meer onfatsoenlijk te woord staan, maar het gewoon proberen te houden bij de (naar beste kennen en kunnen beschikbare) feitelijkheden.....lukt jou dat ?

Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten