Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer
Wachtwoord vergeten

Ga terug   HCC!forums > Besturingssystemen > MS Windows - Alle versies

MS Windows - Alle versies Alle Windows-versies vanaf Win95

Reageren
Discussietools Weergave
Ongelezen 5 nov 11, 17:01
jangs jangs is offline
Actief HCC-lid

Standaard Uitval USB-apparaten bij aansluiting ereader

Dit is mijn eerste ervaring met het forum en tegelijk mijn eerste vraag.
Ik gebruik Windows XP professional op zowel mijn pc als mijn laptop en ik maak gebruik van een Boox ereader. Tot voor enkele weken zonder problemen. Als ik nu mijn ereader aansluit op mijn pc valt mijn usb-muis uit en is de inhoud van mijn usb harde schijven niet meer zichtbaar. Ik heb dat probleem niet op mijn laptop. Ik heb de laatste firmware op de ereader gezet. Ik zie verder geen fouten bij de usb-controllers onder apparaatbeheer. Overigens heb ik de stuurprogramma's ook nog bijgewerkt.
Met citaat reageren
Ongelezen 6 nov 11, 07:38
Marius Marius is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: Uitval USB-apparaten bij aansluiting ereader

Welkom op de HCC!forums!

Een oorzaak kan zijn de overbelasting van je USB-aansluitingen, waar het gaat om stroomvoorziening. Je kunt deze eReader via een USB-kabel opladen. De USB-poorten van je PC/laptop bieden ook stroomvoorziening (bus-powered), maar die is in de regel beperkt in vermogen (max. 500 mA). Het is volstrekt onmogelijk om gelijktijdig zowel mobiel harddisks als zo'n eBook van voldoende stroom te voorzien. Dan kun je dat verschijnsel krijgen wat jij beschrijft: de op USB aangesloten apparaten haken af en je kunt daarnaast schade aan je computer krijgen.
Test eens of het ook gebeurt als je eerst die eReader geheel oplaadt (dan vraagt DIE minder stroom).

Een veilige oplossing hiervoor is de tussenplaatsing van een USB-hub met een eigen voedingsadapter. Dat is ook verstandig als je 'alleen maar' meer dan één externe 2,5-inch harddisk aan wilt sluiten (die vragen per stuk ook tussen 400 en 600 mA)! Op die extern gevoede hub sluit je dan de stroomvreters op aan.

Zie je elders in Apparaatbeheer foutmeldingen (je meldt alleen dat je ze niet ziet bij de USB-controllers).

Het probleem zal zich ook niet voordoen als je verbinding maakt met je computer via WLAN/Wi-Fi.

Laat je even weten of dit werkt?

Groet,

Marius

Laatst gewijzigd door Marius; 6 nov 11 om 07:42
Met citaat reageren
Ongelezen 6 nov 11, 14:11
jangs jangs is offline
Actief HCC-lid

Hallo Marius,
Allereerst bedankt voor je reactie. Je noemt de stroomvoorziening als mogelijke oorzaak van het probleem. Tot voor een week of twee heb ik hier op de pc nooit problemen mee gehad en al helemaal niet op mijn laptop. Ik heb de harde schijven die wel een eigen voeding hebben trouwens afgekoppeld. Vervolgens heb ik de ereader weer aangesloten. Helaas is weer mis, ik merkte het aan mijn usb-muis, die het direct niet meer doet.
In apparaatbeheer zie ik geen relevante meldingen. IK had er gele waarschuwingen voor mediacontrollers, waarvan ik er één heb weggewerkt door een TV tuner te installeren die ik overigens niet gebruik. Voor de andere kan ik niets vinden.
Voor een externe gevoede hub moet ik op zoek, die heb ik niet op het moment.
Ik zal nog eens WIFI proberen, dat zit er tenslotte op. Ik had daar nog niet aangedacht. Ik kom daar op terug.

Groet,
Jan
Met citaat reageren
Ongelezen 7 nov 11, 10:10
jangs jangs is offline
Actief HCC-lid

Ik heb gekeken naar de ereader, er op 5V, 1A op. Of de usb van de pc dat aan kan weet ik niet.
Met WIFI wordt het niets. Ik kan wel (erg traag) op sites komen, maar niet bij mijn pc. Althans ik zou met dit ding ook niet weten hoe. Ik zie de ereader op dat moment ook niet in de verkenner op de pc.
Is het met een programmaatje te controleren of er iets met de voeding of moederbord is?
Wellicht moet ik van de week maar achter een gevoede usb hub aan!
In ieder geval bedankt voor het meedenken,
groetjes
Jan
Met citaat reageren
Ongelezen 7 nov 11, 13:28
Marius Marius is offline
Actief HCC-lid

Dag Jan,

Ik meldde eerder dat het vermogen per in de computer gebouwde USB-hub (volgens de norm) 500 mA is. Die eReader vraagt alleen al het dubbele!

Je vermeldt niet die externe harddisk(s) wel/geen eigen voeding hebben.
Een losse USB-hub met iegen voedingsadapter lijkt mij in ieder geval verstandig, want als je spanningsproblemen krijgt, kan het ook mis gaan met het schrijven van gegevens op die HD.

Groeten,

Marius
Met citaat reageren
Ongelezen 8 nov 11, 08:14
jangs jangs is offline
Actief HCC-lid

Dag Marius,

In aanvulling: De twee externe harddisks hebben wel hun eigen voeding.
Voor het overige geen nieuws op het moment.

Groetjes,
Jan
Met citaat reageren
Ongelezen 8 nov 11, 19:11
jangs jangs is offline
Actief HCC-lid

Hallo Rein en Marius,

Ik heb het idee dat ik er uit ben!! Vandaag heb ik een usb - hub met voeding gekocht. Na de installatie en aansluiting van de ereader werkte aanvankelijk nog niet alles perfect, maar de muis bleef wel direct al werken. Na opnieuw opstarten werkt alles naar behoren. Dus ik ben blij dat het met jullie hulp is gelukt!

Nogmaals mijn hartelijke dank, groetjes,
Jan
Met citaat reageren
Ongelezen 8 nov 11, 20:16
Marius Marius is offline
Actief HCC-lid

Dag Rein,

Die Y-kabeltjes hebben weinig meerwaarde, als je ze gebruikt op een PC/laptop. De specificatie schrijft 500 mA per hub voor en dan helpt een Y-kabeltje niet, Pas als je het korte kabeltje van de Y aansluit op een adapter/stroomvoorziening die 5 Volt DC levert (bij bij 1.000 mA) via een USB-aansluiting, heb je voordeel van dat kabeltje
Zelf gebruik ik dan liever een USB-hub met eigen stroomvoorziening.

Groeten,

Marius
Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten