Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer
Wachtwoord vergeten

Ga terug   HCC!forums > Besturingssystemen > MS Windows - Windows 7

MS Windows - Windows 7 Uitsluitend voor vragen rond Windows 7

Reageren
Discussietools Weergave
Ongelezen 30 dec 09, 19:36
jpa.boerakker jpa.boerakker is offline
Actief HCC-lid

Standaard MBR herstellen in Windows7

Onlangs heb ik een nieuwe pc laten assembleren en installeren met een Gigabyte P55 UD4 moederbord, een i55-processor, een HIS-grafische kaart, een Samsung Spinpoint SATA 1TB hd en een sata Sony dual layer brander. In de nieuwe configuratie zou tevens een al in bezit zijnde Sony cd/dvd brander een een 80 GB PATA opnieuw een plaatsje krijgen. Het systeem zou worden voorzien van Windows 7 Professional, 32 bits, NL (dit keer een OEM-versie). De bedoeling was/is om de 80GB hd voor backups en het plaatsen van images te gebruiken.
Bij de assemblage is vergeten om de bestaande 80GB als master in te stellen en om de 1TB hd als eerste opstartschijf in te stellen. Tevens is de 80GB hd al aangesloten voordat Windows 7 is geïnstalleerd. De 80GB-schijf bevat nu de map boot, een bootmgt en de file bootsect.bak.
Als ik de 80GB alsnog als master instel met de jumper en daarna de pc opstart meldt de pc dat er geen systeem is en wordt om een systeemdisk gevraagd. Blijkbaar wordt Windows 7 nu opgestart via de 80GB hd i.p.v. via de nieuwe hd. Windows 7 herkent nu niet de oude Sony-brander maar bovendien meldt Schijfbeheer dat de 80GB-schijf de status heeft van Primaire partitie, Actief en Systeem. De nieuwe schijf heeft echter de status Primaire partitie, Opstarten, Wisselbestand en CrashDump. Het lijkt erop dat de C-schijf met Windows7 dus geen MBR e.d. heeft. Op de site bij Microsoft vind ik geen informatie hoe ik de situatie zo kan herstellen dat de nieuwe schijf voor het opstarten van Windows 7 wordt gebruikt in plaats van de 80GB-schijf zonder dat ik opnieuw alles moet installeren? Heeft iemand een oplossing?

met vriendelijke groeten,
Hans Boerakker
Met citaat reageren
Ongelezen 31 dec 09, 00:59
RuudUphoff RuudUphoff is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: MBR herstellen in Windows7

Je kunt dat niet ongestraft zomaar veranderen.

Herstel eerst de originele situatie zodat Windows 7 weer opstart. Start schijfbeheer en controleer dat Windows 7 op de eerste primaire partitie van die nieuw schijf staat en die partitie op die schijf actief is.

Als je geen originele DVD van Windows 7 hebt gekregen, maak dan nu eerst een opstart- en herstelschijf. Hoe dat moet staat hier:

http://www.hccforums.nl/showthread.php?p=861#poststop

Maak nu in de bekabeling en BIOS die nieuwe harde schijf master en verwijder tijdelijk de andere (80GB) Controleer dat het systeem nu van de grote schijf wil starten. Dat mislukt, maar hij moet met die foutmelding komen, zodat je weet dat ie van die schijf zou starten als ie wel in orde was.

Start nu het systeem met de herstel-CD. Je moet daar eerst naar installaties laten zoeken, waarna het systeem nog tweemaal vanaf die CD moet worden opgestart. Bij die twee extra boots moet je kiezen voor "opstartherstel".

Na deze drie reboots zou het susteem normaal moeten starten. Plaats de 80Gb weer als slave en formatteer deze, of wat je er ook mee wilt.

Daarna zou Windows 7

Ruud Uphoff
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jan 10, 12:55
Actief HCC-lid

Hallo Ruud,

hartelijk dank voor je reactie. Ik was met de jaarwisseling in het vooruitzicht nog niet in de gelegenheid om de stappen die je hebt gemeld uit te proberen. Nu ik je reactie nog een keer heb gelezen valt me op dat je opmerkt dat ik terug moet gaan naar de werkende situatie waarbij de primaire partitie op de nieuwe schijf op Actief staat. Daar begint echter mijn probleem omdat die partitie juist niet op actief staat en ook niet de status Systeem heeft, maar wel mijn oude 80GB-schijf. Windows7 zelf staat wel (deels) op C op de nieuwe schijf, maar beschikt daar niet over de map Boot, de bootmgr en file bootsect.bak. Ik beschik overigens wel over zowel de originele Windows7 dvd's als een herstelschijf. Aangezien je uitgaat van een actieve primaire partitie op de nieuwe schijf en dat helaas niet het geval is lijkt het me niet verstandig om de stappen die je hebt aangegeven uit te voeren. Heb je nog suggesties?

Bij voorbaat dank én een goed nieuwe jaar 2010,
met vriendelijke groeten,
Hans Boerakker
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jan 10, 15:03
Actief HCC-lid

Hi Hans,

Als ik schrijf "Start schijfbeheer" betekent dat dus dat je schijfbeheer moet starten. (vanuit een beheersaccount: START en type diskmgmt.msc)

Controleer (kijken dus) dat daar de partitie waarop Windows 7 staat actief is. Dus alleen maar kijken of daar het woordje "Actief" bij staat. Zoniet uiteraard alsnog actief maken, dus op die partitie klikken met de rechter muisknop en daar kiezen voor "Partitie als actief markeren".

En dan de rest uitvoeren van hetgeen ik vertelde. Gewoon doen. Dan werkt het.

Ruud Uphoff
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jan 10, 17:32
Actief HCC-lid

Hallo Ruud,

Ik heb voor de zekerheid nog even een systeemkopie gemaakt, een backup van alle bestanden e.d. + een nieuwe systeemherstelschijf. Ik ga de voorgestelde procedure volgen in de hoop en verwachting dat dit de oplossing is. Als het mis gaat moet het in ieder geval met de systeemkopie mogelijk zijn om de huidige situatie te herstellen. Ik laat even weten als de operatie is geslaagd.

groeten,
Hans Boerakker
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jan 10, 22:34
Actief HCC-lid

Hoi Ruud,

inmiddels is het een aantal uren en zweetdruppels later. Het herstellen van de nieuwe schijf met Systeem en Actief is redelijk zonder problemen verlopen. Het formatteren van de 80GB had wat meer voeten in aarde aangezien de pc aanvankelijk niet wilde opstarten, waarschijnlijk omdat de 80GB eveneens de bootmap e.d. bevatte, maar uiteindelijk is het gelukt om Windows 7 te starten en de 80 GB te formatteren. In schijfbeheer laat de 80GB-schijf nog wel de status Actief zien, maar Systeem is verdwenen. Ik neem aan dat de status Actief geen problemen gaat geven? Zo ja, hoe kan ik dat wijzigen?
Ook de 80GB-schijf met de jumper instellen op master en de Sony-brander als slave is uiteindelijk gelukt. Windows 7 laat nu beide hd's zien + de 2 dvd-branders (1 x sata en 1 x ide). Ik vind het wel vreemd dat in de bios de 80GB-schijf (master) en de Sony-brander (slave) niet te zien zijn. Heb je een idee wat daarvan de oorzaak kan zijn?

In ieder geval hartelijk dank voor je adviezen.
Met vriendelijke groeten,
Hans Boerakker
Met citaat reageren
Ongelezen 1 jan 10, 22:40
Actief HCC-lid

Hi Hans,

Op elke fysieke harde schijf is altijd één partitie actief. Dat actief zijn heeft echter alleen effect als van die fysieke schijf wordt gestart.

De 80Gb en andere schijven moeten in Windows zichtbaar zijn. Als dat ok is, is hetgeen het BIOS laat zien niet relevant. Raadpleeg het boekje van het moederbord.

Ruud Uphoff
Met citaat reageren
Ongelezen 2 jan 10, 11:11
Actief HCC-lid

Hallo Ruud,

Helaas toch nog een vraagje.
Als de bios de 80GB (master) hd en de Sonybrander (slave) niet ziet start de pc normaal op. Op willekeurige momenten echter ziet de bios deze 2 items wel en dan wil Winodws7 niet opstarten met de mededeling dat er geen systeem is gevonden. Het lijkt erop dat Windows dan als eerste wil starten van de 80 GB ide-schijf in plaats van van de nieuwe sata-schijf. De sata-schijf staat in de bios als master. Is het verstandig om de 80GB-schijf slave te maken en de Sony-brander master om dit probleem op te lossen?

Hans Boerakker
Met citaat reageren
Ongelezen 3 jan 10, 10:31
Actief HCC-lid

De schijf met Windows 7 dient als Master aangemerkt zijn (jumper) En het BIOS dient dan alleen van die schijf op te starten.

Als ie desondanks toch van de 80Gb opstart betekent dat gewoon dat op dat moment de nadere schijf niet aanwezig is. En onder aanwezig te verstaan: correct aangesloten zonder slechte contacten.

Overigens kunnen beide schijven bij slechte verbindingen dergelijke problemen geven. Ook de master/slave jumpers zijn dan van belang. Vaak is een schijf "master"als er geen jumper is geplaatst. Heeft b.v. die 80Gb een jumper die slecht contact maakt, dan heb je op dat moment twee masters en is onvoorspelbaar hoe het systeem dan start.

Ruud Uphoff
Met citaat reageren
Ongelezen 4 jan 10, 22:01
Actief HCC-lid

Hoi Ruud,

een sata-schijf heeft bij mijn weten geen jumper waarmee je een master of slave kunt instellen. De nieuwe schijf op poort 1 heb ik overigens als master aangemerkt en de 80 GB schijf (pata) op poort 5 als master en de brander op poort 6 als slave. Deze constructie geeft echter toch conflicten omdat Windows de pata-schijf als 1ste benaderd om op te starten. Ik heb nu de 80GB als slave ingesteld en dan doet het probleem zich niet meer voor. Nu nog checken wat er gebeurt als ik de brander als master instel. In ieder geval is dit nog bijzaak. De hoofdzaak waar het om draaide was de missing mbr op de nieuwe schijf en dat is met je hulp naar volle tevredenheid opgelost, waarvoor nogmaals mijn dank.

Hans Boerakker
Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten