Gebruikersnaam
Wachtwoord
   Registreer
Wachtwoord vergeten

Ga terug   HCC!forums > Multimedia > Digivideo

Digivideo Digitale video
– software – hardware – bewerking - overige - etc.

Reageren
Discussietools Weergave
Ongelezen 28 jan 10, 13:14
OpaHans OpaHans is offline
Actief HCC-lid

Vraagje 8mm films bewerken

Sorry, lang bericht, maar ik gooi het maar in de groep, wie weet kan iemand mij helpen...
Wat heb ik: vele uren dubbel-8 en Super-8 films, grotendeels gemonteerd in volgorde en op grote 1/2uur spoelen, maar er zijn ook een paar spoelen met van alles door elkaar. De dubbel-8 filmpjes zijn duidelijk minder van kwaliteit dan de Super-8, maar nog steeds voor mij en de kinderen goed genoeg.
Verder een aantal gesproken brieven en commentaar bij films, opgenomen met een van de eerste draagbare Philips bandrecorders uit 1960: kleine 3"spoeltjes met 1/4" tape; inmiddels heb ik daar een adres voor gevonden waar ze het op CD kunnen zetten, maar het is wel duur.
Wat wil ik: een programma waarmee ik de films kan bewerken, scènes in
volgorde zetten, andere tussenvoegen en geluid toevoegen van die kleine
tapes en voor de rest commentaar met de microfoon inspreken.
Dan de resultaten op DVD's zetten voor het nageslacht, waarna ik verder kan gaan met andere zaken; ik doe dus niets met filmpjes van een mobieltje, en heb ook geen webcam of videocamera, of hoe die dingen ook mogen heten.
Ik ben mij dus gaan oriënteren; in eerste instantie denk je over het
kopen van een boek waarin je alles kan vinden over het onderwerp, maar dat onderwerp beslaat zo ongeveer een meter boekenplank in de boekhandel, maar niets gevonden over het omzetten van de 8mm filmpjes.
Dus naar de vakhandel; winkel 1 kan de 8mm films in eigen beheer schoonmaken en overzetten op DVD, en beveelt Pinnacle aan; Magix is te
gebruiks-onvriendelijk. Met Pinnacle kan je kleurcorrecties zelf aanbrengen,
hoeft dus niet bij het scannen.
Winkel 2: stuurt de spoelen naar een gerenommeerd bedrijf, ontstoffen,
ontkrassen, kleurcorrectie, en wil je het bewerken met een programma, dan
MOET je het beslist op een harddisk laten zetten, de bewerkings-programma's lusten geen DVD's, geven althans geen goed resultaat. En Pinnacle kan het beste in de vuilnisbak, Magix is duidelijk het allerbeste.
Verder is mogelijk een probleem dat ikzelf met Windows XPhome werk, maar mijn dochters een Mac op de tafel hebben staan, en ik heb gehoord dat het wegschrijven op DVD of naar een harddisk voor beide systemen verschillend is.

Wie kan mij dus een beetje op weg helpen om een antwoord te vinden op een of meer van bovenstaande vragen? Een goed, recent boek zou mooi zijn, maar persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk nog beter.
Ben benieuwd!
OpaHans
Met citaat reageren
Ongelezen 1 feb 10, 00:29
fransefreule's schermafbeelding
fransefreule fransefreule is offline
Actief HCC-lid

Knipoog Re: 8mm films bewerken

Datzelfde probleem had ik dus ook! Van alles geprobeerd, tot aan een converter die de 8mm films afspeelde in een speciaal aangeschafte witte "box" (waar je kleine objecten in kan fotograferen). Het resultaat was dieptreurig! Het beeld "flikkerde" enorm! Ik heb het toen maar opgeven en de films opgestuurd naar een "hobbyist" die er zijn dagtaak van gemaakt had. Je geeft het aantal meters op en in hoeveel films je dat wil hebben (lees AVI's) vervolgens krijg je de prijs per email aangeleverd. Het is wel vooraf betalen, maar ik ben er erg tevreden over! Zaterdags de boel goed verpakt en samen met een hd opgestuurd en dinsdags al een mailtje dat de films klaar waren. Woensdag's daarna ontving ik het pakketje, opgepoetst, schoongemaakt en overgezet in AVI retour. Overigens kon ik kiezen, op dvd of mijn eigen hd! De AVI's heb ik vervolgens gewoon met Windows movie maker bewerkt en geconverteer en naderhand op DVD gebrand als filmbestand. Ik heb ook Pinnacle, is wat uitgebreider, maar met Windows movie maker gaat het net zo goed! Ik heb in ieder geval een aantal mensen blij gemaakt met "hun" eigen dvd uit het verleden!
Met citaat reageren
Ongelezen 1 feb 10, 08:33
OpaHans OpaHans is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: 8mm films bewerken

Kijk, daar heb ik wat aan 'franse freule'! Mag ik zo onbescheiden zijn en naar die 'hobbyist' vragen? Reageer eventueel naar mijn adres: viaconsu 'op' planet 'punt' nl
Hartelijk dank,
Hans
Met citaat reageren
Ongelezen 2 feb 10, 11:30
fransefreule's schermafbeelding
fransefreule fransefreule is offline
Actief HCC-lid

Glimlach Re: 8mm films bewerken

Hoi Hans,
Ik zal even wat gegevens voor je bijelkaar zoeken! Dat stuur ik dan door naar je mailbox die je me opgegeven hebt. Overigens kan je de boel ook meteen in een DVD formaat laten branden! Er is ontzettend veel mogelijk, alleen wilde ik de films nog van commentaar en overgangen voorzien, vandaar mijn keuze om ze als AVI om te laten zetten. Groetjes!
Met citaat reageren
Ongelezen 5 feb 10, 19:46
Marius Marius is offline
Actief HCC-lid

Standaard Re: 8mm films bewerken

Een tijdje geleden hoorde ik van een mede-HCC-er dat je met niet al te ingewikkelde hulpmiddelen zelf een heel eind kunt komen. Dat had hij gezien bij een kennis (niet-HCC-er).
Desgevraagd meldde die kennis:
Citaat:
Film naar video overzetten, met een goed resultaat, is best wel een klus. Maar dat zal al wel duidelijk geworden zijn.
Het gaat hier om twee beelddragers die in verschillende perioden zijn gestandaardiseerd en dus nogal verschillende eigenschappen hebben.
Om die eigenschappen op elkaar aan te passen is niet bestaande apparatuur nodig. Dus moet er flink geknutseld worden.
De knutselaar moet om te begrijpen wat hij doet mechanisch,optisch en electronisch onderlegd zijn.

Film wordt met 16,18 of 24 beelden/sec. getransporteerd. Video wordt met 50 deelbeelden/sec. (= 50Hz) weergegeven. En dat past niet op elkaar.

Gaan we uit van een 8 mm-projector met een 3-blads-vlinder dan moet deze tranporteren met 16,6 beelden/sec. Immers 16,6 x 3 = 50 (Hz).
De projector moet daartoe van een gelijkstroommotor en electronica worden voorzien zodat deze met 50 Hz. in de pas blijft lopen.

Een losse videocamera kijkt, op z'n kop, met een lange (f = 75 mm.)optiek
,via een spiegel, op het filmvenster. Het filmvenster wordt aangelicht door 6 regelbare witte LED's met diffusor.

Bij 16 mm. geluidsfilm ligt de zaak iets anders. Deze wordt getransporteerd met 24 beelden/sec. in een projector met een twee-blads-vlinder.
Overdracht vindt dan plaats met 25 x 2 = 50(Hz)
Mogelijk zijn er nog andere methoden om de snelheid van die filmprojector te regelen!
Zelf vond ik nog deze link: http://www.videofilmer.nl/verhalen/techniek/filmnaarvideo.php

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

Succes gewenst!

Marius
Met citaat reageren
Reageren

Deze berichtendraad doorgeven via je favoriete netwerk

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten